Η θέση του Όσσο για τον πλούτο (όπως και για όλα τα θέματα) δεν είναι μονόπλευρη και μανιχαϊστική (καλό-κακό). Πολλοί που δεν έχουν μελετήσει σε βάθος και σε έκταση τη διδασκαλία του καταλήγουν εύκολα σε λανθασμένα συμπεράσματα. Η ίδια η επίδειξη πολυτέλειας, μέρος μιας έξυπνης θεατρικής πρόκλησης, ενίσχυσε σε μεγάλο βαθμό την πεποίθηση ότι ο Όσσο λάτρευε τον πλούτο και την τρυφηλή ζωή. Τίποτε πιο ανακριβές.
Η καθημερινότητά του υπήρξε παράδειγμα ολιγάρκειας και
απλότητας. Η δίαιτά του απέριττη, η ζωή του αφοσιωμένη στην καθημερινή
διδασκαλία, το πρόγραμμά του μονότονα σταθερό. Τότε γιατί όλη αυτή η
παρεξήγηση;
Για να απαντήσουμε στο ερώτημα θα πρέπει να λάβουμε υπ’οψιν ορισμένα δεδομένα. Κατ’ αρχάς ο Όσσο ήθελε να ταρακουνήσει τη μοιρολατρία της Ινδίας που ανύψωνε τη φτώχια και την εξαθλίωση σε πνευματική αρετή.
Κατά δεύτερο λόγο η διδασκαλία του είναι Ταντρική , δηλαδή αποσκοπεί όχι στην άρνηση της ύλης, αλλά στην πνευματικοποίησή της. Ο Ζορμπάς ο Βούδας είναι μια προσπάθεια παντρέματος της υλικής Δύσης με την πνευματική Ανατολή. Μ’αυτό το σκεπτικό ο στόχος πρέπει είναι η πλήρης ευημερία, τόσο υλική όσο και πνευματική. Δεν γίνεσαι περισσότερο άγιος απαρνούμενος την περιουσία σου, αλλά εγκαταλείποντας το πυρετώδες κυνήγι των επιθυμιών. Γι’ αυτόν δεν είναι ο υλικός κόσμος από τον οποίο πρέπει να παραιτηθούμε , αλλά από το παρελθόν μας , τους προγραμματισμούς και τα συστήματα πεποιθήσεων που επιβάλλει κάθε γενιά στην επόμενη. Η υλική ευμάρεια (δίκαια κατανεμημένη) θα εξασφαλίσει στους ανθρώπους τον απαραίτητο χρόνο να ασχοληθούν με τις πραγματικά ανθρώπινες ανάγκες, όπως συνέβη στην κλασική Αθήνα. Ο πλούτος τότε γίνεται ένα μέσον για την δημιουργία τέχνης, επιστήμης, πολιτισμού, πνευματικότητας.
Κατά τρίτο λόγο πρέπει να θυμόμαστε ότι οι δηλώσεις του είναι συχνά ειρωνικά απόλυτες και συνειδητά υπερβολικές , γιατί δεν αποσκοπούν στην ακρίβεια αλλά στην αφύπνιση των συνειδήσεων.….. Φάσκει και αντιφάσκει γιατί δεν θέλει να χτιστεί μια δογματική διδασκαλία, ένας άλλος –ισμός, που θα φέρει το όνομά του. Και πραγματικά τα κατάφερε θαυμάσια! Είναι σχεδόν αδύνατο να κάνεις μια σύνοψη και κατηγοριοποίηση των διδασκαλιών του. Το μόνο που σου μένει ξεφυλλίζοντας τα ποιητικά βιβλία του δεν είναι δυσνόητες φιλοσοφικές έννοιες, αλλά ένα άρωμα ελευθερίας, αγάπης , ευγνωμοσύνης και χαράς.
Για να απαντήσουμε στο ερώτημα θα πρέπει να λάβουμε υπ’οψιν ορισμένα δεδομένα. Κατ’ αρχάς ο Όσσο ήθελε να ταρακουνήσει τη μοιρολατρία της Ινδίας που ανύψωνε τη φτώχια και την εξαθλίωση σε πνευματική αρετή.
Κατά δεύτερο λόγο η διδασκαλία του είναι Ταντρική , δηλαδή αποσκοπεί όχι στην άρνηση της ύλης, αλλά στην πνευματικοποίησή της. Ο Ζορμπάς ο Βούδας είναι μια προσπάθεια παντρέματος της υλικής Δύσης με την πνευματική Ανατολή. Μ’αυτό το σκεπτικό ο στόχος πρέπει είναι η πλήρης ευημερία, τόσο υλική όσο και πνευματική. Δεν γίνεσαι περισσότερο άγιος απαρνούμενος την περιουσία σου, αλλά εγκαταλείποντας το πυρετώδες κυνήγι των επιθυμιών. Γι’ αυτόν δεν είναι ο υλικός κόσμος από τον οποίο πρέπει να παραιτηθούμε , αλλά από το παρελθόν μας , τους προγραμματισμούς και τα συστήματα πεποιθήσεων που επιβάλλει κάθε γενιά στην επόμενη. Η υλική ευμάρεια (δίκαια κατανεμημένη) θα εξασφαλίσει στους ανθρώπους τον απαραίτητο χρόνο να ασχοληθούν με τις πραγματικά ανθρώπινες ανάγκες, όπως συνέβη στην κλασική Αθήνα. Ο πλούτος τότε γίνεται ένα μέσον για την δημιουργία τέχνης, επιστήμης, πολιτισμού, πνευματικότητας.
Κατά τρίτο λόγο πρέπει να θυμόμαστε ότι οι δηλώσεις του είναι συχνά ειρωνικά απόλυτες και συνειδητά υπερβολικές , γιατί δεν αποσκοπούν στην ακρίβεια αλλά στην αφύπνιση των συνειδήσεων.….. Φάσκει και αντιφάσκει γιατί δεν θέλει να χτιστεί μια δογματική διδασκαλία, ένας άλλος –ισμός, που θα φέρει το όνομά του. Και πραγματικά τα κατάφερε θαυμάσια! Είναι σχεδόν αδύνατο να κάνεις μια σύνοψη και κατηγοριοποίηση των διδασκαλιών του. Το μόνο που σου μένει ξεφυλλίζοντας τα ποιητικά βιβλία του δεν είναι δυσνόητες φιλοσοφικές έννοιες, αλλά ένα άρωμα ελευθερίας, αγάπης , ευγνωμοσύνης και χαράς.
Για την καλύτερη προσέγγιση του
θέματος σας παραθέτω μερικά χαρακτηριστικά αποσπάσματα από συνεντεύξεις και ομιλίες του :
Συνέντευξη στον ιταλό δημοσιογράφο Enzo Biagi (12/01/1986) στην Kατμαντού, στο Νεπάλ.
Συνέντευξη στον ιταλό δημοσιογράφο Enzo Biagi (12/01/1986) στην Kατμαντού, στο Νεπάλ.
Biagi. Τι κάνατε για
να γίνετε τόσο πλούσιοι εσύ και η κοινότητά σου;
OSHO: Δεν κάναμε τίποτα για να πλουτίσουμε. Μόνο οι πλούσιοι γίνονται έλκονται από μένα, επειδή είναι μόνο οι έξυπνοι άνθρωποι έλκονται από μένα. Πρέπει να καταλάβετε ότι υπάρχει μια ιεράρχηση των αξιών. Δεν διερωτάστε ποτέ : "Γιατί οι φτωχοί δεν προσελκύονται από τα έργα του Πικάσο;" Ούτε διερωτάστε «Γιατί ένας ζητιάνος δεν ενδιαφέρεται για τη μουσική του Μότσαρτ;" Ωστόσο, εξακολουθείτε να διερωτάστε γιατί μόνο οι πλούσιοι, καλλιεργημένοι, έξυπνοι, μορφωμένοι, έλκονται από μένα. Η πνευματικότητα είναι η υπέρτατη πολυτέλεια.
OSHO: Δεν κάναμε τίποτα για να πλουτίσουμε. Μόνο οι πλούσιοι γίνονται έλκονται από μένα, επειδή είναι μόνο οι έξυπνοι άνθρωποι έλκονται από μένα. Πρέπει να καταλάβετε ότι υπάρχει μια ιεράρχηση των αξιών. Δεν διερωτάστε ποτέ : "Γιατί οι φτωχοί δεν προσελκύονται από τα έργα του Πικάσο;" Ούτε διερωτάστε «Γιατί ένας ζητιάνος δεν ενδιαφέρεται για τη μουσική του Μότσαρτ;" Ωστόσο, εξακολουθείτε να διερωτάστε γιατί μόνο οι πλούσιοι, καλλιεργημένοι, έξυπνοι, μορφωμένοι, έλκονται από μένα. Η πνευματικότητα είναι η υπέρτατη πολυτέλεια.
Προφανώς, προσελκύονται μόνο άνθρωποι που έχουν τη
δυνατότητα.. Δεν ταιριάζει στους φτωχούς, οι φτωχοί δεν χρειάζονται την
πνευματικότητα. Και στο όνομα της θρησκείας στους φτωχούς δόθηκε μόνο όπιο και
παρηγοριά. Στο όνομα της θρησκείας στους φτωχούς έχει δοθεί κάτι ψεύτικο, ένα
υποκατάστατο. Στο φτωχό, που πεθαίνει από την πείνα, που είναι
άρρωστος, κουρασμένος, δεν αρμόζει η αληθινή πνευματικότητα. Δεν μπορεί να
ενδιαφέρεται για πτήσεις της συνειδητότητας. Θέλει κάτι να φάει, θέλει ένα
σπίτι, ρούχα. Κάνει κρύο είναι γυμνός και εσείς θα του μιλήσετε για διαλογισμό και συνειδητότητα
; Θα πάτε να του μιλήσετε για το πώς να κατακτήσει τις υψηλότερες κορυφές του Είναι; Είναι απλά
παράλογο!
Επομένως, δεν είναι αλήθεια ότι οι άνθρωποί μου μηχανεύτηκαν κάτι για να πλουτίσουν... Στην πραγματικότητα, ο καθένας που έρχεται σε μένα είναι ήδη πλούσιος. Και για αυτό τον λόγο έρχεται σε μένα: η αληθινή πνευματικότητα αρχίζει μόνο όταν είστε κουρασμένοι από τα πλούτη σας, όταν έχετε όλα αυτά που τα χρήματα μπορούν να σας δώσουν και εντούτοις αισθάνεστε άδειοι . Έχετε ό, τι μπορεί να αποκτηθεί , ωστόσο ανακαλύπτετε ότι σας λείπει κάτι που τα χρήματα δεν μπορούν να σας δώσουν, έτσι πρέπει να δοκιμάσετε άλλες κατευθύνσεις.
Επομένως, δεν είναι αλήθεια ότι οι άνθρωποί μου μηχανεύτηκαν κάτι για να πλουτίσουν... Στην πραγματικότητα, ο καθένας που έρχεται σε μένα είναι ήδη πλούσιος. Και για αυτό τον λόγο έρχεται σε μένα: η αληθινή πνευματικότητα αρχίζει μόνο όταν είστε κουρασμένοι από τα πλούτη σας, όταν έχετε όλα αυτά που τα χρήματα μπορούν να σας δώσουν και εντούτοις αισθάνεστε άδειοι . Έχετε ό, τι μπορεί να αποκτηθεί , ωστόσο ανακαλύπτετε ότι σας λείπει κάτι που τα χρήματα δεν μπορούν να σας δώσουν, έτσι πρέπει να δοκιμάσετε άλλες κατευθύνσεις.
Όταν το χρήμα σας έδωσαν τα πάντα, όταν αγγίζετε το μέγιστο των δυνατοτήτων του, το παιχνίδι
τελειώνει: σύντομα αρχίζετε να βαριέστε και
να κουράζεστε. Σε εκείνο το σημείο, ή θα αυτοκτονήσετε, ή θα αρχίσετε μια
αναζήτηση που μπορεί να σας οδηγήσει σε έναν άνθρωπο σαν κι εμένα. Εγώ έλκω τους
πλούσιους και δεν παρέχω κανένα όπιο σε
όποιον έρχεται, και εξ αιτίας αυτού, ο τρόπος ζωής μου δεν ταιριάζει στους φτωχούς.
Από το «Τάντρα, η υπέρτατη κατανόηση» :
-------------------------------------------------------
«Δεν είμαι μονόπλευρο άτομο. Δεν είμαι ούτε υπέρ του εσωτερικού,
ούτε υπέρ του εξωτερικού, είμαι υπέρ και
των δύο μαζί. Μπορεί κανείς να είναι πλούσιος και μέσα και έξω
ταυτόχρονα. Ο πλούτος είναι όμορφος.
Ο εξωτερικό πλούτος είναι όμορφος ακριβώς όπως
και οι εσωτερικός πλούτος είναι
όμορφος. Δεν υπάρχει τίποτε κακό στη δημιουργία χρήματος».
«Ο φτωχός είναι αναγκασμένος να είναι δυστυχισμένος χωρίς καμία επιλογή. Ο πλούσιος μπορεί να διαλέξει τη δυστυχία που του αρέσει, αυτή είναι η μόνη διαφορά» .
«Ο πνευματικός άνθρωπος ζει σαν
αυτοκράτορας, μοιράζοντας, δίνοντας, κάνοντας ελεημοσύνες».
«Τα πράγματα δεν είναι ούτε καλά, ούτε κακά. Η ιδιότητα του καλού και του κακού υιοθετείται από σένα. Τα πράγματα δεν είναι ούτε ωραία ούτε άσχημα, είναι απλά όπως είναι-η ιδιότητα της ομορφιάς ή της ασχήμιας εισάγεται από σένα, είναι η ερμηνεία σου.»
"Γιατί οι άνθρωποι θέλουν να είναι πλούσιοι;"
"Όταν κάποιος είναι πλούσιος, δεν χρειάζεται να είναι έξυπνος.
Και αυτό είναι μια μεγάλη ανακούφιση. Γι 'αυτό οι άνθρωποι θέλουν να είναι
πλούσιοι.
Κανείς δεν θέλει να είναι έξυπνος. Ο πλούτος του επιτρέπει να είναι ηλίθιος. Μπορείτε να δείτε τα πρόσωπα των πλουσίων - θα βρείτε πάντα ένα είδος λεπτής βλακείας. Όσο πιο πλούσιο είναι ένα άτομο, τόσο περισσότερο θα διαπιστώσετε ότι δεν ζει, φυτοζωεί. Δεν θα βρείτε τη ζωντάνια στα μάτια του.
Κανείς δεν θέλει να είναι έξυπνος. Ο πλούτος του επιτρέπει να είναι ηλίθιος. Μπορείτε να δείτε τα πρόσωπα των πλουσίων - θα βρείτε πάντα ένα είδος λεπτής βλακείας. Όσο πιο πλούσιο είναι ένα άτομο, τόσο περισσότερο θα διαπιστώσετε ότι δεν ζει, φυτοζωεί. Δεν θα βρείτε τη ζωντάνια στα μάτια του.
Οι άνθρωποι θέλουν να είναι πλούσιοι ώστε να μπορούν να αντέξουν
οικονομικά να είναι ηλίθιοι - είναι μια μεγάλη ανακούφιση. Ποιός νοιάζεται να
γίνει πλούσιος, αν θέλει πραγματικά να είναι ευφυής; Αν ο πλούτος έρχεται ως
συνέπεια της ευφυΐας, αυτό είναι ένα άλλο θέμα - αλλά ποιος δίνει σημασία σ
'αυτό; Δεν είναι ένας άμεσος στόχος. Και η διαφορά είναι μεγάλη. Οι ευφυείς άνθρωποι,
επίσης, μπορούν να γίνουν πλούσιοι. Η νοημοσύνη είναι ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΣ πλούτος – οτιδήποτε
κάνουν, ευδοκιμεί. Έτσι θα γίνουν
πλούσιοι, αλλά ο πλούτος τους έχει μια διαφορετική ποιότητα: απολαμβάνουν τον
πλούτο τους, χρησιμοποιούν τον πλούτο τους. Ένα άτομο που απλά θέλει να είναι πλούσιο
θα γίνει πλούσιο, αλλά δεν θα είναι σε θέση να χρησιμοποιήσει τον πλούτο σωστά-
δεν θα έχει αρκετή νοημοσύνη. Στην πραγματικότητα προσπαθούσε να γίνει πλούσιο,
έτσι ώστε να μην χρειάζεται να είναι
έξυπνο.
Εάν ένα έξυπνο άτομο γίνεται πλούσιο τότε ο πλούτος του ανοίγει
μεγάλες πόρτες - της μουσικής, της λογοτεχνίας, της επιστήμης, της τέχνης, της γλυπτικής,
της ποίησης. Όλα αυτά γίνονται διαθέσιμα. Αλλά ο στόχος δεν θα πρέπει να είναι ο
πλούτος. Ο στόχος πρέπει πάντα να είναι πιο ζωή, ευφυής ζωή, συνειδητή ζωή, άφθονη
ζωή. "
OSHO
(Take It Easy, Τόμος 2, κεφάλαιο 12)
OSHO
(Take It Easy, Τόμος 2, κεφάλαιο 12)
Maya is very powerful, makes the impossible happen!
ΑπάντησηΔιαγραφήWake up! Wake up!